Arbetarskyddsval 2021 hålls i november

27.9.2021

Arbetarskyddsval 2021 hålls i november

Vasa centralsjukhus ordnar arbetarskyddsval om en heldags arbetarskyddsfullmäktige och en deltids-arbetarskyddsfullmäktigefullmäktige och fyra reservfullmäktige för perioden 1.1.2022-31.12.2025

Rösträtt har alla som under valets verkställighetsperiod har ett tjänste- eller arbetsförhållande vid Vasa centralsjukhus. Det bedöms dock att distriktets ledningsgrupp och den utnämnda arbetarskyddschefen hör till arbetsgivarsidan och kan därför inte delta i valet. Detsamma gäller dem som övergår till olika bolag.

Valbarhet har varje röstberättigad person förutom de som flyttar över till något bolag i närmsta framtiden.

Vid behov kan man kontrollera rösträttigheten och valbarheten med jaani.kujanpaa@vshp.fi 27–30.9.2021.

Nomineringen till valet är fritt. Nomineringen till kandidat kan göras av i valet röstberättigade personer eller deras formella eller informella grupper.

Nomineringsblanketten (där du godkänner nomineringen) finns bifogad till denna anmälan. Nomineringsblanketten kan du också fråga efter av valnämndens medlem katja.rosenzveig@vshp.fi. Nomineringsblanketten returneras i slutet kuvert till Jaani Kujanpää XD-2. Nomineringen avslutas den 14.10 v 41 kl 12.

Om flera nomineringar görs än lediga platser, förrättas ett val.

Kandidatnomineringarna finns till påseende v. 42 i intra.

Den elektroniska röstningen ordnas 1.11-9.11.2021.

Resultatet publiceras i intra sedan v. 45.

Valnämnden