Hoitojonojen purkaminen ylitöinä

13.1.2010

Ammattiosaston hallituksen jäsenille on tullut lukuisia yhteydenottoja ylitöinä tehtävästä hoito- ja tutkimusjonojen purusta. Asia on tullut jälleen ajankohtaiseksi ja sairaanhoitopiiri on hiljattain tehnyt omat päätöksensä siitä missä yksiköissä jononpurkutyötä jatketaan ja mitä korvauksia maksetaan. Parhaimmillaan ylityöstä maksetaan virka- ja työehtosopimuksen mukaiset ylityökorvaukset.

Jononpurkutarkoituksessa teetettyyn ylityöhön on ollut tarve jo monta vuotta. Säännöllisen työajan puitteissa ei ole kaikkia jonoja pystytty riittävästi lyhentämään. Vaihtoehtoina on ollut ostaa toimenpiteet muualta, mikäli jossakin on ollut tähän reusursseja myydä, tai teettää ylitöitä omalla henkilökunnalla. Tilanne on toki ollut samankaltainen muissakin sairaanhoitopiireissä. Monet sairaanhoitopiirit ovat sopineet henkilökuntansa kanssa sopimuksia erityiskorvauksista jononpurkutöistä. Ne ovat olleet selvästi työehtosopimuksen ylityökorvauksia korkeammat.

Vaasan sairaanhoitopiirissä ei ole sovittu paikallisesti henkilöstön kanssa yhteisesti sopimusta jononpurusta. Tehyn edustajat ovat useaan otteeseen tarjonneet työnantajan edustajille ajatusta paikallisen sopimuksen tekemisestä jononpurkutarkoituksessa tehtävästä ylityöstä. Sairaanhoitopiirin edustajat ovat kuitenkin päätyneet tekemään yksipuolisesti päätökset jononpurkukorvauksista ja tarjonneet näitä työntekijöille, jotka tähän asti ovat työn näillä korvauksilla suorittaneet.

Jononpurku on kiireetöntä hoitoa. Kun sitä tehdään ylityönä, on siitä aina sovittava työntekijän kanssa erikseen. Kyseessä on siis työ, mitä tehdään säännöllisen työajan yli. Jokainen työntekijä voi periaatteessa itse päättää omista lähtökohdistaan milloin hän suostuu tekemään hänelle tarjottua ylityötä.

Koska moni jäsen on ollut tyytymätön siihen, että meillä ei ole paikallista sopimusta jononpurkutyöstä ja siitä maksettavista korvauksista, ovat he päättäneet olla suostumatta työnantajan ylityötarjouksiin toistaiseksi. On selvää että niin kauan, kun jononpurkutyö saadaan teetettyä ilman erityiskorvauksia, ei sopimusta korkeammista korotuksista tulla tekemään. Jäsenten on hyvä ottaa tämä huomioon, kun heille ehdotetaan ylitöiden tekemistä hoitojonojen purkamiseksi.