Ylityö- ja vuoronvaihtokieltoon mukaan 12 000 uutta tehyläistä

27.5.2010

Tehy haluaa sopimuksen tehyläisten osalta auki olevista ns. tekstikysymyksistä sekä työrauhan kunta-alalle. Tehyllä ovat tällä hetkellä voimassa vain erillisessä Tehy-sopimuksessa vuosille 2010 - 11 sovitut palkankorotuserät. Kyseessä on jatko vuoden 2007 edunvalvontatyölle, Tehyn oikeus sopia omien jäsentensä asioista sekä pitkällä tähtäimellä koko koulutetun hoitohenkilöstön oma sopimusoikeus.

Vauhdittaakseen ratkaisua pitkään jatkuneessa kuntatyönantajan ja Tehyn sopimuskiistassa Tehyn valtuusto päätti yksimielisesti tänään laajentaa työsuhteisia koskevaa ylityö- ja vuoronvaihtokieltoa kuuteen uuteen kaupunkiin ja sairaanhoitopiiriin.

Ylityö- ja vuoronvaihtokielto astuu voimaan torstaina 27.5. seuraavissa uusissa paikoissa. Se ei koske päivähoitoa ja kotihoitoa.

-Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri , Kuopion kaupunki

-Satakunnan sairaanhoitopiiri , Porin kaupunki

-Vaasan sairaanhoitopiiri , Vaasan kaupunki

-Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri , Seinäjoen kaupunki

-Keski-Suomen sairaanhoitopiiri , Jyväskylän kaupunki

-Lapin sairaanhoitopiiri, Rovaniemen kaupunki

Laajennuksen piiriin tulee noin 12 000 tehyläistä lisää. Kaikkiaan painostustoimessa on mukana nyt 37 000 tehyläistä. Toimenpiteen laajentamisesta on tänään informoitu tekstiviestitse sekä uusien alueiden jäseniä että jo kiellon piirissä olevia.

Kiistan sovittelu jatkuu valtakunnan sovittelijan johdolla perjantaina 28.5.