Vuoden 2007 työhönpaluun erimielisyysneuvottelut jatkuvat

2.2.2010

Tehyn vuoden 2007 työhönpaluuta koskevia työaikaratkaisuja koskevat erimielisyysneuvottelut jatkuvat Vaasan keskussairaalassa perjantaina 5.2. klo 14.00. Ammattiosaston hallitus käsittelee asiaa ja päättää neuvottelutavoitteistaan kokouksessaan 4.2.

Tehy on käynyt Vaasan keskussairaalassa erimielisyysneuvotteluja koskien työhönpaluuta joukkoirtisanoutumisen peruunnuttua 19.11.2007 syntyneen neuvotteluratkaisun jälkeen. 20.11. eivät kaikki työntekijät saaneet halustaan huolimatta palata töihin. Työnantaja on perustellut tätä sillä että toiminta oli alasajettu ja että työtä ei ollut tarjolla.

Yleistyöajassa olevilla jäsenillä on jäänyt tuo 20.11. liukumaan saldoon miinuksena. Jaksotyötätekevien osalta taas toimittiin niin että meneillään oleva työajan tasoittumajakso yhdistettiin seuraavaan kolmen viikon jaksoon. Silloin tulevalta kolemen viikon tasoittumajaksolta tavallaan otettiin osa vapaapäivistä täyttämään meneillään olevalle listalle muuten syntyvää työaikavajetta.

Tehyn ammattiosasto on katsonut, että työnantaja on ylittänyt työnjohto-oikeutensa rajat tehdessään näitä työaikaratkaisuja. Olemme myös siinä käsityksessä, että Vaasan keskussairaala oli ainut työpaikka Suomessa missä ilmeni ongelmia työhönpaluuseen liittyen. Muut työnantajat olivat ilmeisesti varautuneet myös siihen, että joukkoirtisanoutuminen saattaisi peruuntua. Vaasan keskussairaalassa oli päätetty, että kävi niin tai näin, niin töihin ei tultaisi 20.11.2007. Nyt hinta tästä tehdystä ratkaisusta on ulosmitattu tehyläisten työaikojen kautta tehyläisten ansioista.