STTK: Talouskasvun ja työllisyyden ohjelma avaa latua Suomen uudelle kasvustrategialle

22.3.2010

Hallitus ja työmarkkinajärjestöt ovat sopineet valmistelusta, joka tähtää kestävän talouskasvun ja työllisyyden laajaan toimenpideohjelmaan. Kolmikantaisen valmistelun on määrä olla valmis syyskuun puolivälissä huomioiden myös budjettiriihen aikataulu. STTK:n puheenjohtaja Mikko Mäenpää on tyytyväinen laajapohjaiseen yritykseen löytää Suomelle uusi kasvustrategia.

- Kyseessä ei ole paluu tulopolitiikkaan vaan yritys edetä yhteistyössä vastakkainasettelun sijaan. Finanssikriisi ei ole ohi eikä uutta menestyskonseptia ole löydetty. Toimenpideohjelmalla etsitään tietä Suomen uuteen menestykseen.

Mäenpään mielestä julkisen talouden vajeen syveneminen on yllättänyt kaikki toimijat. Vajeen hallintaan saaminen ei kuitenkaan onnistu äkkinäisillä liikkeillä eikä yksittäisillä tempuilla.
- Kasvustrategian menestyksen avain on tuottavuuden lisäämisessä. Tuottavuuden kasvuun on panostettava tilanteessa, jossa työvoiman määrä vähentyy dramaattisesti väestön ikääntymisen vuoksi. Myös työttömyyden kasvua on ehkäistävä aktiivisella työvoimapolitiikalla ja hallitulla työperäisellä maahanmuutolla.

Mäenpää korostaa, että Suomella ei missään oloissa ole varaa jättää työttömiä ja varsinkaan nuoria työttömiä heitteille.
- Kokemuksesta tiedämme, miten hidasta työttömyysongelman ja sen seurausten hoitaminen on. Pitkät työttömyysjaksot ovat suora polku syrjäytymiseen ja tämä kehitys on estettävä. Työttömyys ja siitä aiheutuvat kustannukset vievät taloudellisesti ja myös moraalisesti pohjaa pois tulevaisuuden rakenneuudistuksilta.

STTK:n puheenjohtaja sanoo, että Suomen peliä ei ole menetetty ja meillä on paljon vahvuuksia, joiden pohjalle uutta menestystä kannattaa rakentaa.
- Suomen kivijalka on vahvassa osaamisessa. Nyt kansainvälinen kilpailu haastaa koulutusjärjestelmämme. Kaikilla koulutusportailla on kyettävä luomaan sellaista osaamista, joka vahvistaa Suomen kilpailukykyä ja menestystä 2010-luvulla. Erityisen iso haaste tässä rakennemuutoksessa on ammatillisen aikuiskoulutuksen toteuttaminen.

Julkinen sektori on keskeinen menestystekijä suomalaisen hyvinvoinnin rakentamisessa. Julkista sektoria ei kustannusvajeen aiheuttamien ongelmien edessäkään pidä erilaisten henkilöstöleikkureiden varjolla näivettää vaan tavoitteet on asetettava täälläkin tuottavuuden parantamiseen.
- Tuottavuutta julkisella sektorilla pitää hakea kuten yksityiselläkin sektorilla: paremmalla johtamisella, töiden organisoinnilla, motivoinnilla ja palkitsemisella.

Mäenpää uskoo, että ohjelman läpivienti ei ole helppoa, mutta ei mahdotontakaan.
- Tarvitaan kykyä ja halua löytää uusi tapa tehdä yhteistyötä. Jatkossa on välttämätöntä myös löytää uusi, Suomelle sopiva työmarkkinamalli. Nykymeno ei voi tyydyttää ketään.

Onnistuminen ohjelmatyössä edellyttää paitsi laajaa poliittista valmistelua, myös aktiivista kansalaiskeskustelua Suomen suunnasta.
- Suomen menestys ei ole pienen piirin asia, Mäenpää korostaa.