STTK: Työllisyysmäärärahat riittämättömiä

24.3.2010

STTK:n mielestä hallituksen työllisyyslisäbudjetissa määrärahat osuvat oikeaan kohtaan, joskaan määrärahojen kokonaissumma ei ongelmaa poista.
- Hallituksen olisi pitänyt panostaa mittavammin työllisyyden hoitoon, sanoo STTK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Antti Aarnio.

Telakkateollisuuden innovaatiotuki, uusi lainavaltuus sekä aikaistetut alushankinnat ovat hallitukselta hyviä päätöksiä.
- Telakkateollisuuden toimintamahdollisuuksien turvaaminen yli kriisiajan on erittäin tärkeää koko Suomen, mutta erityisesti Varsinais-Suomen kannalta.
STTK arvioi, että hallituksen lisämäärärahat ammatillisen koulutuksen ja oppisopimuskoulutuksen lisäämiseksi tuovat nuorille heidän kaipaamiaan koulutusmahdollisuuksia.
- Hallituksen suunnitelmat tukea nuorten työllistymistä luovilla aloilla voivat olla tulevaisuuden kasvun kannalta merkittäviä. Todennäköisesti luovien alojen työllisyystoimenpiteet auttavat kaupunkiseutujen nuoria. Muutoin hallituksen konkreettiset työllisyyshankkeet painottuvat liikaa maaseutualueille, Aarnio arvioi.
Lisätietoja: Elinkeinopoliittinen asiantuntija Antti Aarnio, puhelin 0400 381 634.