Jaana Laitinen-Pesola: Tehyiterna visade åter en gång viljestyrka

11.6.2010

Dagens avgörande i Tehys och KA:s avtalstvist fyllde det viktiga målet att på kommunsektorn även för tehyiternas del få textfrågorna avtalade och arbetsfred fram till slutet av år 2011.

Vi kunde bibehålla den eftertraktade rätten att avtala om medlemmarnas saker. Det nu godkända medlingsbudet tryggar Tehys position och fastställer anställningsvillkorens helhet till slutet av år 2011, då vi igen går en fullständig förhandlingsomgång.

Att vi lyckades med denna mellanetapp mot Tehys långvariga målsättning om ett eget avtal för den utbildade vårdpersonalen är Tehys aktörers och medlemmars förtjänst.

Påtryckningsåtgärden där tehyiterna i 10 städer och sjukvårdsdistrikt inte gör övertidsarbete, visade snabbt hur knappa resurserna är i arbetet under s.k. normal tid. Tehys övertids- och skiftbytesförbud orsakade omedelbart längre köer, tryck att ordna verksamheten på nytt, göra personalförflyttningar osv.

Att delta i arbetskonfliktsåtgärder medför alltid även besvärliga situationer för personalen, omak i den egna vardagen och påtryckning på arbetsgivaren. Detta tryck stod vi ändå mycket bra ut med. Slutresultatet kan vi vara nöjda med och viljetillståndet som mättes ut hösten 2007 gav åter resultat.

Vår vikt på arbetsmarknadsfältet är numera stor – och den uppstår just av medlemmarnas vilja och enighet. I synnerhet vid förhandlingsbordet är medlemmarnas stöd en helt väsentlig faktor som signaleras till motparten och ger eftertryck åt kraven. Våra medlemmars styrka sågs igen och En viljefråga 2 kunde i dag avslutas med framgång.

Jag tillönskar er alla en god sommar och krafter i er viktiga uppgift som Tehyanslutna tuffa yrkesutbildade i hälso- och socialbranschen.

Jaana Laitinen-Pesola